stromings data

Share information and suggestions on Stentec's WinGPS 4 Series programs.

stromings data

Postby pieter2 » Wed 29 Dec 2010 - 00:30

Begrijp ik goed dat de stromingsdata eigenlijk alleen gebruikt kan worden voor de stroming zoals gegeven door NLtides? Dus echte routeplanning is alleen mogelijk rondom Nederland?
Hoe zit het dan met de waterstanden? Zijn die wel bruikbaar overal ter wereld?
pieter2

Re: stromings data

Postby Bernard » Wed 29 Dec 2010 - 10:35

Deze data is eventueel extra te downloaden van andere websites. Deze data wordt niet standaard meegeleverd. De NLtides database wel inderdaad en deze kan ook direct gebruikt worden.
Het is mogelijk om verschillende getijdestations uit andere landen te importeren via zogenaamde TCD-bestanden (Tide Constituent Database). Een TCD-bestand wordt onder andere meegeleverd met het programma WXTide32 (http://wxtide32.com/). Een andere plek waar u TCD-bestanden kunt vinden is op de XTide website ( http://www.flaterco.com/xtide/), deze TCD-bestanden zijn nieuwer, maar bevatten ook minder getijdestations.
Greetings Bernard

Stentec Support Team
Bernard
Site Admin

Postby pieter2 » Sun 22 May 2011 - 00:46

Ik vraag mij af of met een programma als wxtide ook stromingsgegevens (in de UK) gegeven worden. Tot nu toe heb ik alleen waterhoogte gegevens gevonden.
Kan iemand hierbij helpen?
pieter2

Postby josmeijer » Tue 09 May 2017 - 16:08

Ik heb me blind gezocht naar .tcd bestanden voor Frankrijk en Belgie. De diverse tips die in de handleiding staan, op dit forum en wat ook de helpdesk mij adviseerde, wijzen allemaal naar de wxtide en de xtide website. De makers hiervan zijn al 13 jaar geleden gestopt met het plaatsen van gegevens voor Europa.
In het land waar het rauwe kapitalisme is uitgevonden, de VS, zijn alle kaart- en tij data die met gemeenschapsgeld worden verzameld ook inderdaad gratis beschikbaar zijn voor all belastingbetalers, en ook voor mij.
In Europa echter zijn door allerlei schimmige dealtjes die data in handen gekomen van bedrijven die er geen been in zien om je voor de rechter te slepen als je *hun" (met ons geld verzamelde) data met de wereld deelt,
Om die reden willen (w)xtide en haar makers hun handen er niet meer aan branden. Er is, kortom, geen tijdata van na 2004 te vinden.
Ik zie tegelijkertijd dat met een gratis appje voor android (tide around me) wel van de hele wereld de getijdendata op te halen is. Maar die doet dat on-line.
Maar wel voor alle obscure oorden waar ik nu juist in ben geinteresseerd als Gentbrugge, Boom, Rouen.
Het zou toch niet lastig moeten zijn (desnoods met een beetje reverse engineering), om zo`n functie in WingpsPro5 te bouwen?
En anders misschien een aanbod wat de "eigenaars" van de data niet kunnen afslaan en de .tcd bestanden voor een schappelijk prijsje verkopen in de webshop?
ik noem maar wat opties....
josmeijer

Return to WinGPS 4 Series