by waterflater on Fri 03 Jul 2009 - 11:42
Hallo,
ik heb hetzelfde meegemaak. Vandaar de reaktie.
Vanaf het moment dat WinGPS 4 Pro beschikbaar was gebruik ik het. Zelfs als tester meegewerkt in het zeer prille begin.
Vroeger gebruikt op een laptop. Al sinds jaren op een vaste boordcomputer, die ook voor allerlei andere applicaties wordt gebruikt..
De PC (een zeer sterke, allround, machine voor professioneel gebruik en alle software aankan die ik ooit eens gebruik), draait onder XPPro. Heeft 4Gb geheugen en is nog nooit (en ik doe er erg veel mee) gecrasht.
Begin dit jaar was dat wel het geval. Het leek of de machine bevroor. Het beeld bleef zichtbaar, maar verder was elke in- of output onmogelijk. De stekker was de enige oplossing. Toen het gebeurde hadden we net enkele dagen op groot open water doorgebracht en daar werkte alles uitstekend. De eerste crash trad op toen we op het IJ in Amsterdam voeren, op het Noordzeekanaal niet, maar zodra we in Haarlem kwamen weer wel. Op de Brasem had ik even tijd en ben gaan zoeken wat er eigenlijk gebeurde. Er was geen sprake van een geheugenprobleem, stack overflow of wat dan ook.
Het volgende bleek; vorig jaar heb ik een WiFi antenne (10dB omni) gemonteerd. Het werkt uitstekend wanneer er een WLan in de buurt is.
De PC->draadloze netwerkverbinding staat, zoals de meeste, ingesteld op automatisch zoeken en verliest tegelijkertijd het kontakt met het vorige netwerk.
Als proef heb ik de Wifi netwerkkaart uitgeschakelt, en de computer, werkend met WinGPS4 werkte uitstekend en crashte niet meer.
Uiteraard heb ik het gemeld aan Stentec en die reageerden met wat ongeloof en de suggestie de NMEA weergave uite teschakelen.
Ik vind dat een onlogische reaktie, want die moet aan kunnen blijven. Daarbij hielp het mij niets. Inmiddels heb ik al vele dagen gevaren met WinGPS4 altijd aan, de WiFi netwerkkaart uit en geen enkele storing meer gehad. Ook geprobeerd (in een bewoonde omgeving) met de netwerkkaart aan, en dan trad de crash vrij snel op. Mijn conclusie: een actieve, zoekende en signaal ontvangende WiFi netwerkkaart en WinGPS4 werken niet (goed) samen. De volgende vraag is of de laptop die jij hebt toevallig ook een (ingebouwde) WiFi mogelijk heeft en of die soms toevallig actief was? Ik ben erg benieuwd. met vriendelijke groet Huub Barnhard