Wel NMEA datastream, maar WinGPS 4L herkent de GPS niet

Share information and suggestions on Stentec's WinGPS 4 Series programs.

Moderator: Stefan

Wel NMEA datastream, maar WinGPS 4L herkent de GPS niet

Postby Jaap on Mon 09 Aug 2004 - 10:31

Ik heb WinGPS (versie 4.0.1.8) op mijn Laptop geinstaleerd met het bijbehorende kaartmateriaal. Zover, zo goed.
Mijn GPS een MLR FX312 heeft een RS232 uitgang en kan daarop volgens het NMEA 183 protocol communiceren. De communicatie is zowel in- als uitgaand. Helaas bij het zoeken naar de GPS meldt WinGPS dat geen GPS gevonden wordt. Bij het bekijken van de NMEA data zie ik echter de data netjes voorbij komen. Ik heb de andere communicatie mogelijkheden van de GPS geprobeerd (NMEA 182 protocol e.d.), maar dat verandert niets an de situatie.
Hoe los ik dit op, want mijn bedoeling is om eerst met 4L wat te spelen en vervolgens naar een professionele versie te kijken, waarbij ook het toekomstige radarsysteem geintegreerd moet worden.
Jaap

Postby Stefan on Mon 09 Aug 2004 - 14:30

Jaap, als je bij het 'Toon NMEA'-scherm wel NMEA berichten ziet verschijnen, kun je ervan uitgaan dat de GPS normaal werkt en je hem kunt gebruiken in het programma. Het detecteren van de GPS zoekt een aantal specifieke nmea-berichten en als het die niet vind, gaat het ervan uit dat er geen gps is aangesloten. Overigens is dat in de nieuwste versie (4.0.2.4) opgelost.
Stefan
Stentec Software Developer

herkennen GPS

Postby Jaap on Mon 09 Aug 2004 - 15:41

Stefan, als het programma de GPS niet herkent, dan wordt de positie ook niet op de kaart getoond en werkt het programma slechts als een electronische kaart. Ik heb ondertussen de update geinstalleerd en hoop dat daarmee het probleem inderdaad is opgelost. :)
Jaap

Return to WinGPS 4 Series